Wat is Yin Yoga

Bij Yin Yoga gebruik je niet je lichaam om in de houding te komen, maar de houding om in je lichaam te komen.

Yin Yoga is een rustige Yoga stijl die gericht is op het openen en soepel maken van ons lichaam. Dit doen we door langere tijd (3 tot 5 minuten) in een yin yoga houding te vertoeven. Tijdens de houding zijn we met onze aandacht aanwezig in die gebieden die op dat moment gestimuleerd/aangeraakt worden. Samen met onze bewuste ademhaling worden nu dieper liggend bindweefsel bereikt.

Bindweefsel

Yin yoga doet dus vooral wat met het bindweefsel in ons lichaam. Maar wat is dat bindweefsel? Het wordt ook wel “connective tissue” of fascie genoemd. Het is dus verbindend weefsel. Het maakt onderdeel uit van alle organen, spieren (30 %), botten, kraakbeen, pezen, kapsels, bloed en lymfe. Het heeft een steunende, verzorgende en vooral communicatieve functie in ons lichaam. Bindweefsel beschermt onder andere onze organen en zenuwen. De onderlinge beweeglijkheid van organen wordt gecreĆ«erd door het bindweefsel. Bindweefsel vormt ook de weg waarlangs bloedvaten, zenuwen en lymfevaten naar de organen worden geleid om daar hun werk te doen. Bindweefsel bestaat voor minstens 90 procent uit water. Van water weten we dat het een hele goede informatiedrager is. Door het bindweefsel heen lopen watersnelwegen die ook wel meridianen of primo vasculaire banen worden genoemd. Informatie loopt door deze kanalen en voorziet het lichaam steeds weer van de juiste informatie. Als ons bindweefsel verstijft krijg je als het ware file op de snelwegen, waardoor de informatie niet goed door het lichaam kan worden vervoerd.

Grenzen

Omdat je lang in een houding verblijft, heb je alle ruimte om te voelen en goed te luisteren naar je lichaam. Waar gaat het soms onaangename gevoel van fysieke weerstand over in pijn? Die grens leer je steeds beter voelen en je leert ernaar te handelen. Dat vind ik het mooie aan yin yoga. Op de mat leer je beter te luisteren naar je lichaam. Ons lichaam heeft ons zoveel te vertellen, leren luisteren naar je gevoel in plaats van naar je verstand.

Samenvattend

Het is een rustige vorm van yoga.

Houdingen houdt je lang aan.

Je stimuleert het bindweefsel (niet het spierweefsel)

Het heeft een meditatief karakter.

Je hebt alle tijd en ruiomte om echt te voelen en naar binnen te keren.

Het wordt vaak ervaren als een mini-vakantie.