Spanningsklachten

Je kunt geen energie meer vinden om werk of andere activiteiten te verrichten. Iedere gevraagde actie lijkt er één te veel. Een burn-out ontstaat niet in een keer, maar is vaak een gevolg van langdurig over je grenzen heengaan. Je doet heel erg je best, maar er komt niets uit.  In de reguliere geneeskunde zal een Burn-out patiënt vaak antidepressiva krijgen voorgeschreven. Vaak helpen deze tijdelijk, maar de oorzaak wordt niet aangepakt.

Stress 

Stress is iets wat we allemaal nodig hebben. Het zorgt ervoor dat je alert bent en dat je een prestatie kunt leveren.  In beginsel is stress dus iets goeds, net als voeding. Als we echter teveel eten dan wordt dat ongezond voor ons. Zo is het ook met stress. Als we teveel stress ervaren, gaat dat ten koste van onze prestaties en gezondheid. Vermoeidheid, vage pijnklachten, slecht slapen en toename van lichaamsgewicht kunnen dan onder andere het gevolg daarvan zijn.

Lichamelijke stress symptomen 

Lichamelijke symptomen zijn veel duidelijker herkenbaar dan de psychische klachten. Lichamelijke symptomen bijna altijd eerst gekoppeld aan fysieke aandoeningen. De meeste mensen die in een burn-out belanden, zijn al diverse malen voor onderzoeken naar het ziekenhuis geweest. Dat daar niets gevonden wordt maakt mensen vaak nog onzekerder. Een groot gedeelte van deze klachten lijkt te worden veroorzaakt door een toenemende spierspanning in het lichaam en een verkeerde manier van ademhalen. Daarnaast verzwakt chronische stress het immuunsysteem en in combinatie met slapeloosheid kan dit een desastreuze werking hebben op de lichamelijke conditie.

Voorbeelden van lichamelijke stress symptomen zijn:

  • Vermoeidheid
  • Slapeloosheid
  • Gevoel van uitputting
  • Pijn in de spieren (tintelingen/jeuk/spierspanning)
  • Nek- schouder- en hoofdpijn
  • Buikpijn
  • Snelle ademhaling/kortademigheid/benauwd
  • Beperkt zicht
  • Oorsuizen/tinnitus
  • Maagpijn/buikpijn/diarree/misselijk
  • Hartkloppingen
  • Hoge bloeddruk
  • Hyperventilatie
  • Trillende handen/oogleden

Psychische stress symptomen 

De psychische symptomen zijn erg vervelend. Je hebt er namelijk veel last van, maar het is bijna niet uit te leggen aan je omgeving. Voor de onderzoekers zijn de hersenen een moeilijk gebied. Er is wel aangetoond dat de hormoonhuishouding en met name het hormoon cortisol volledig van slag is tijdens een burn-out. Een belangrijk hormoon voor stabiliteit en optimisme is serotonine. Het is aangetoond dat de aanmaak van serotonine verminderd bij een lange periode van chronische stress. Daarnaast lijkt overprikkeling een belangrijk probleem. De hersenen worden overspoeld door informatie en gaan daardoor minder goed functioneren. Dit heeft diverse onvoorspelbaar klachten tot gevolg.

Voorbeelden van psychische stress symptomen zijn:

  • Concentratieproblemen
  • Dissociatie
  • Angst- en paniekklachten
  • Geheugenverlies
  • Stemmingswisselingen
  • Neerslachtig
  • Piekeren
  • Opgejaagd gevoel
  • Nergens zin in
  • Neiging tot verslaving
  • Verward/duizelig
  • Gevoelig voor prikkels

Kenmerken voor mensen die een burn-out krijgen 

Mensen die een burn-out krijgen zijn vaak perfectionistisch en hebben een te groot verantwoordelijkheidsgevoel. Ze zijn onzeker en bang om te falen. Ze willen graag overal controle over hebben en hebben moeite met het stellen van grenzen.  Er is ook een verschil tussen mannen en vrouwen.  Testosteron zorgt er voor dat de man gaat vechten in plaats van vluchten. Dit werkt meer oplossend. De spiervezel van de man is beter in staat energie te produceren. Deze energie is nodig bij een stress reactie. Stress heeft dus op vrouwen meer negatieve effecten. Door emancipatie willen vrouwen gelijk zijn aan mannen, echter lichamelijk is dit niet het geval. Vrouwen stellen vaak te hoge eisen aan zichzelf, hierdoor is de kans op burn-out is groter.

Samen gaan we op zoek naar de factoren die mede een oorzaak zijn geweest voor het ontstaan van de klachten en de eventuele stressklachten. Voorafgaand aan het onderzoekt vult u het neurotransmitterprofiel in. Dit profiel ……(even een korte uitleg wat het is). Daarnaast stel ik vragen over het slaappatroon, het voedingspatroon en het darmstelsel.

Behandeling

Na het onderzoek maak ik samen met u een plan de campagne. Dit bevat meestal de volgende onderdelen:

  • Stressreductie Ik gebruik hiervoor vaak yin yoga. Tijdens de behandeling nemen we een aantal yin yoga houdingen door. We gaan dan ook verder in op de ademhaling, hoe te ontspannen tijdens de houdingen etc. Deze houdingen worden dan thuis uitgevoerd. Verder geef ik adviezen ten aanzien van bewegen, ontspanning etc.
  • Voeding Ik neem tijdens de behandeling het eetpatroon door. De grondstof van neurotransmitters zijn eiwitten. Het is dus belangrijk om voldoende eiwitten tot je te nemen. Als je lange tijd stress hebt gehad heb je veel eiwitten verbruikt. Vaak heb je meer verbruikt dan dat je met je voeding hebt binnengekregen. Dit gaat ten koste van de neurotransmitters. Vervolgens beland je in een vicieuze cirkel. Ik adviseer geen dieet. Het zijn voedingsadviezen die ervoor zorgen dat je dat binnenkrijgt wat je nodig hebt om fit te blijven.
  • Supplementen Aan de hand van het neurotransmitterprofiel bepaal ik welke supplementen er nodig zijn. Alleen anders gaan eten is meestal niet voldoende. De supplementen zijn een aanvulling voor de eerste periode. Uiteindelijk is het de bedoeling dat je het zonder supplementen af kunt. Denk bij de supplementen aan de bouwstoffen van de neurotransmitters en cofactoren (dit zijn vitamines en mineralen waar vaak een tekort aan is ontstaan door langdurige stress).

Wanneer het nodig is, werk ik samen met een psycholoog. Verder combineer ik indien nodig bovenstaande ook met een behandeling bij Maaike Scherff. Zij is psychosomatisch fysiotherapeut en heeft een praktijk in Dwingeloo (www.nijstadfysiotherapie.nl)