Yin Yoga Medicine

In de huidige maatschappij is het leven heel erg Yang: gehaast, vuur, actief en prestatiegericht. Dan kan het beoefenen van Yin Yoga ervoor zorgen dat de balans weer wordt hersteld. Ontdek de energie van yin, wat deze vorm van yoga precies inhoudt en welke positieve effecten yin yoga op het lichaam heeft.

Yin versus Yang

De yang energie wordt ook wel de mannelijke energie genoemd en is geassocieerd met de zon. Yin energie wordt ook wel de vrouwelijke energie genoemd en wordt geassocieerd met de maan. Het is donker en passief. Yin (zwart) en yang (wit) hebben elkaar nodig om te kunnen bestaan. Zonder zon geen maan, zonder man geen vrouw. Zonder inspanning, geen ontspanning.

Achtergrond yin yoga

Yin yoga komt uit de Taoïstische traditie. In de beoefening zoek je de grens op van een houding. Het is het punt dat je de strekking voelt, maar daarnaast nog steeds kunt ontspannen. Als je die gevonden hebt breng je de aandacht naar binnen, zoek je de stilte op en probeer je bewust te ontspannen. In de yin yoga blijf je tussen de 3-5 minuten in een houding. In de yin yoga wordt er vaak gewerkt met de meridianen (energie centra) in het lichaam. Door de adem en de ontspanning kunnen de meridianen geopend worden of kunnen blokkades opgeheven worden waardoor de chi (levensenergie) beter kan stromen.

De effecten van yin yoga

  • Zoals elke yoga vorm, heeft ook yin yoga voordelen op je fysieke en mentale gesteldheid. Ontspanning: door de houding langer aan te houden en passief te maken, kan het lichaam dieper ontspannen. De adem kan vrijer stromen en het lichaam kan dan loslaten.
  • Flexibiliteit: door de spieren bewust te ontspannen kunnen het bindweefsel en de randen rondom de gewrichten langzaam strekken en beweeglijker worden. Hierdoor neemt de flexibiliteit toe. Het lichaam voegt zich op natuurlijke wijze in de houding en het lichaam creëert zelf ruimte. Dit gebeurt door middel van de adem in plaats van kracht, waardoor de zwaartekracht de mogelijkheid krijgt zijn werk doen.
  • Adem: als het lichaam ontspant, ontspant ook de adem. Door terug te keren naar de natuurlijke adem die vanuit de buik ontstaat, ontspant het lichaam volledig. Door het lichaam te ontspannen, kan ook het denken ontspannen. Daarmee bereik je het uiteindelijke doel van yoga: “ het stilleggen van het wervelen van de geest”.

Yin yoga medicine

Bij yin yoga medicine werkt de beoefening meer therapeutisch, door toevoeging van aanrakingen vanuit de shiatsu leer, craniosacraal therapie en functionele osteopathie. Wanneer iemand een yin yoga houding niet optimaal kan innemen kan door middel van een individuele sessie ruimte gemaakt worden in het gewricht, de fascie en het bijbehorende meridiaanstelsel.